Natt

Klockan är kvart över tolv på natten och jag har gått upp för att sitta en stund hos Hector. Han sover oroligt. Gnyr i sömnen. Två gånger har jag fått gå upp för att han varit törstig. Två gånger har han pratat i sömnen. Först högljutt ”städa!” och en kvart senare ”åka bilen! åka blåa bilen!”. Vi känner ingen som har en blå bil. Tror jag. Sista gången jag gick in satt han upp i sängen och grät i sömnen och pratade lösryckt om Nemo (fisken).

Han pratar även när han inte sover. Det börjar nästan bli löjligt hur han håller låda. Ida säger att han brås på mig, men jag vet inte (själv tycker jag att jag är tystlåten och lite butter). Språkkreativiteten är på sin absoluta topp. Pappafant är givetvis den stora elefanthanen. Vanliga haranger är ”Mamma är liten. Pappa är en liten bebis. Hector stoooooor.” och ”Inte sjunga sockerbagare nuuuuu”. Han älskar att leka affär, oftast får man köpa chokladboll, blå eller svart glass, fisk och kaffe. Kaffet är alltid varmt. Fisken får man nästan alltid i samma munsbit som chokladbollen. Pengar är alltid inblandat.

Den här bilden är från färjan över till Gotland. Efter att ha tjatat och längtat i veckor om att få åka ”stora båten” fick han slutligen det. Och förmodligen blev det lite antiklimax. Det är ju inte lätt att fatta att man åker båt när man är på den sådan där bjässe. Som tur var hittade vi en miniatyr som till slut fick agera huvudkudde.

Jag kommer att lägga upp fler bilder från sommaren. Det har ju klagats lite på dåliga uppdateringar från juli. Vi har helt enkelt varit nedkopplade och solbadande. Men vi kan väl börja med denna från naturreservatet runt huset vi bodde i på Gotland.

 

Kommentera

