Rotvälta

I går när jag var ute och joggade i närområdet sprang jag förbi den här:

En rotvälta. Jag minns att när jag var liten fick man lära sig att man inte skulle leka under rotvältor för att vältan kunde helt plötsligt få för sig att välta tillbaka.

Okej. Så de avslitna rötterna skulle då plötsligt knyta ihop sig och dra upp några ton tall igen. Har man läst lite fysik inser man vilket moment det handlar om.

Det låter inte trovärdigt.

Men jag gillar tanken. Lite buskis att trädet skulle sluka små barn. Något för min kommande barnbok.

Det här är också lite buskis. Kanske är det hatten?

Kommentera

