Härmapa

Idag hände något mycket märkligt. Nästan lika oförklarligt som de döda fiskar och fåglar som spolats upp och regnat ned i Arkansas.

Vi var på Öppna förskolan i Bollmora, jag och min son. En kort visit för jag gillar inte riktigt den öppna förskolan. Men en kort avlekning för Unge herrn, medan Äldre herrn försökte läsa SvD i allmänhet – och insändaren som idiotförklarar de idioter som misslyckas med att driva Sveriges kärnkraftverk samtidigt som de plockar ut rekordvinster, i synnerhet.

Hector sitter och leker med en leksakstelefon, då han plötsligt tar upp luren, tittar på mig, och håller den mot örat. Hyfsat länge. Inte som av en slump.

Vad är då märkligt med detta? Jo, hur i hela friden vet han att det är en telefon? Han har gjort det flera gånger med min Iphone, hållit den mot örat. Inga konstigheter. Det har han ju sett mig och Ida göra massor med gånger. Men vi har inget i hela huset som kan liknas med en sådan där klassisk telefon. Inget med den formen. Ingen lur. Inget i en spiraltråd. Ingen låda med nummerskiva. HUR KAN HAN VETA ATT MAN SKA HÅLLA DEN MOT ÖRAT? Hur kan det regna döda fåglar över Arkansas? Jag kastade mig efter kameran men lagom till den gick igång (trög kamera på Iphone 4) så spelade han helt vanlig 1-åring igen och tuggade förstrött på luren.

Kan någon förklara detta för mig?

Andra saker som Hector härmar:

• När pappa spacklar. Utförs genom att man skrapar med penna mot väggen. Det bra med det är att när man spacklar ska man ändå måla om.

• När mamma dansar. Vackert. Både som original och kopia.

• När pappa diggar musik genom att vicka på huvudet. Fult som original. Ganska gulligt som kopia.

• Äta med bestick. Utförs genom att man slår med exempelvis en kniv mot en tallrik och sedan lägger den mot ansiktet, ibland munnen.

Kommentera

